mandag den 25. juli 2011

Stumpwork rose

Strandvejr har det jo ikke været, så jeg har haft rigelig tid til at eksperimentere med at sy Stumpwork. 

Jeg har broderet med 3-tråde mouliné-garn. De inderste rosenblade er syet med tungesting, for at få en lille kant på bladene. De øvrige blade er syet med shattersyning. 

Frugtknuden er broderet som fransk broderi, dvs. at den er syet over først-den-ene-vej-og-så-de-anden-vej ... ialt fire gange, for at give en rund form.


De løse rosenblade er sye på tråd, så de senere kan formes. Jeg har ikke kunne finde den rigtige beviklede tråd til at sy om, så jeg har brugt hvad jeg havde liggende, noget guldfarvet metaltråd fra Panduro. Og det fungerede heldigvis efter hensigten. 

Rosenbladene er formet i metaltråd og hæftet på stoffet med små sting, derefter er de dækket med knaphuldssting, og udfyldt med shatersyning. Da jeg ikke var helt sikker på hvordan jeg ville plasere de færdige rosenblade, og hvor meget af bagsiden man ville komme til at se, når de blev monteret på rosen, har jeg forsøgt at få bagsiderne så pæne som muligt. 
Til sidst har bladene en takket kant, ved at der er syet med ganske små sting rundt i kanten med en enkelt grøn tråd.

Broderierne er presset fra bagsiden på et blødt underlag, for at bevare 3D-effekten. Derefter har jeg klippet de tre blade ud, og monteret dem på den broderde rose, ved at trække metaltrådene igennem stoffet og sy dem fast på bagsiden. Til sidst er rosenbladene bukket i fason, og broderiet monteret på en Sajou knapenålsdåse.

1 kommentar:

  1. Det er super smukt! Må jeg have lov til at bruge det selv?

    Tror du det er muligt at klippe hele rosen ud, som du har gjort med bladene?

    Kh Line

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...